Hoe wij de IT-ers van het Albert Schweitzer Ziekenhuis aan Nagios kregen
Case study
Nerden en kennis overdragen
Dat een ziekenhuis als het Albert Schweitzer sterk leunt op IT, mag geen verrassing heten. PC’s waarop het personeel werkt, elektronische patiëntendossiers, het netwerk … Voor goede zorg aan patiënten is het essentieel dat dit allemaal vlekkeloos loopt. Hiervoor is het belangrijk dat gemonitord kan worden of de IT nog doet wat het moet doen. En wie monitoren zegt, zegt Nagios. Onze collega Gert-Jan begeleidde het project inhoudelijk én procesmatig. ‘Nerden en projectmanagen’, noemt hij het zelf.
Monitoren via Nagios
Nagios kent vele toepassingen, maar de essentie is dat het monitort en daarmee inzicht geeft. In hoe druk een PC bezig is bijvoorbeeld, waar het netwerkverkeer loopt en waar verstoringen op de loer liggen. Nagios is kortom onmisbaar voor ICT-ers die binnen een organisatie werken. Alleen: binnen het Albert Schweitzer ontbrak inhoudelijke expertise op dit punt. En dus werd de hulp ingeroepen van onze collega-expert Gert-Jan.
Creatieve oplossingen bij inrichting Nagios-omgeving
Het inrichten van de Nagios-omgeving was een uitdaging op zich. Iedere ICT-er binnen het ziekenhuis was verantwoordelijk voor een bepaald deel van de infrastructuur en had zo zijn eigen wensen. Gert-Jan paste dus veel verschillende configuraties toe. Daarbij liep hij zo nu en dan tegen de technische grenzen van Nagios aan. Er draaiden veel verschillende systemen in het ziekenhuis, variërend van Windows clusters tot Linux machines en NetApp-storage. ‘’De nerd in mij kon helemaal los. Dit project was ook voor mij een lekkere prikkel van mijn analytisch vermogen’’, aldus Gert-Jan.
Kennis overdragen op interne ICT-ers
Zeker in een organisatie met veel, drukbezette eigen ICT-ers in dienst, hechten we groot belang aan kennisoverdracht. Gert-Jan nam daarom ook de rol van (technisch) projectmanager op zich. Hij spijkerde beheerders bij in hun kennis van Nagios en leerde hen om dingen zelf op te zetten. Dat ging niet zonder slag of stoot: ‘’Het grootste probleem was de diversiteit aan beheerders. Ze waren niet gewend aan de manier waarop Nagios is opgebouwd en hadden beperkte kennis van Linux.’’ Uiteindelijk heeft Gert-Jan naar eigen zeggen ‘de trein goed op de rails gezet.’ Aan de ICT-ers binnen het ziekenhuis de schone taak er een succes van te maken nu hij vertrokken is.
Gert-Jan
Beoordelingen
200 IT Specialisten beoordeelden
ons met gemiddeld een 9.0
Contact ons
Olgreen
Contact ons
Olgreen
Gooimeer 12
1411 DE Naarden
088-5363720
info@olgreen.nl